måndag 3 december 2012

Verktyg för att marknadsföra sig på facebook – sida, profil och grupp

På facebook finns det 3 stycken olika verktyg att marknadsföra dig eller ditt företag. Via en "grupp", via en ”sida” eller genom en ”profil” (Social Source Commons, 2012). Varje verktyg fungerar olika bra till olika mål, och även om de liknar varandra så finns det en hel del viktiga skillnader. Först och främst tänkte jag gå igenom hur man skapar dem. Notera att både sidor och grupper kräver att du har en facebook profil innan.

Profil
Gå in på www.facebook.com och skriv in uppgifterna. För att sen låta folk prenumerera på dig måste du gå in på ”account settings” och sen meny valet ”subscribers”. Kryssa sedan i rutan där det står ”Allow Subscribers”. Notera att man måste vara 18 år eller äldre för att detta skall fungera (Facebook 2012d).

Sida
Gå in på www.facebook.com/pages och tryck på create page uppe i högra hörnet. Följ instruktionerna.

Grupp
Gå in på www.facebook.com/groups och sen tryck på ”create group”.

Skillnaderna mellan de olika verktygen: 


Hur ansluter sig användarna: 
  • Profil: Genom att skicka en vänförfrågan som måste accepteras av profilen, eller så väljer man prenumerera/subscribe. Notera att max antal vänner på facebook är 5000 (Smarty, 2010).
  • Sida: Man gillar sidan
  • Grupp: Beroende på inställningar kan man bara trycka på ”join group” eller så måste man ha en inbjudan

Vem representerar inläggen som görs:
  • Profil: Profilens namn
  • Sida: Sidans namn
  • Grupp: Den profil som skapade gruppen

Insights/Sidstatestik
Kan användas för att hitta mer ”fans”, se vem och var folk hittar dig, hur många som ser dina inlägg etc. (Walter 2010).
  • Profil: Nej
  • Sida: Ja
  • Grupp: Nej

Egen URL:
En egen URL innebär att du har möjlighet att själv bestämma din URL. Detta gör att det blir lättare att hitta tillbaka till din sida.

Synlighet på facebook:
  • Profil: Man måste välja subscribe/prenumerera för att se personens inlägg. Annars ser man bara personen och dess almänna information. Profilen kan också välja vilka poster som skall synas och till vem.
  • Sida: Alla kan se. Man kan koda så att endast de som gillar sidan kan se vissa saker (Ahmed, 2011)
  • Grupp: Man kan välja om den skall vara öppen eller stängd

Synlighet utanför facebook:
  • Profil: Delvis – man kan se allmän information
  • Sida: Ja
  • Grupp: Nej

Kan skicka ut meddelanden/inbjudningar till ”medlemmar's” inbox:
  • Profil: Ja, till vänner, men inte till prenumeranter
  • Sida: Nej
  • Grupp: Ja. Dock så går det ej att mass skicka ut efter man överstiger 5000 medlemmar (Smarty, 2010)
källa: Social Source Commons (2012)

Hur gilla och dela skiljer sig i på de olika verktygen
Från vad jag har testat själv har jag kommit fram till följande:
  • Profil: Det går att dela/gilla alla inlägg. När man gillar ett inlägg verkar det docka inte komma upp i andras newsfeed. Detta kan dock ha berott på att facebooks algoritm inte prioriterade detta (Anderson, 2012)
  • Grupp: I en öppen grupp går det endast dela inlägg som är en länk. Bilder/texter osv. går ej dela. Det går att gilla allt men detta verkar inte dyka upp i andra personers newsfeed så länge de inte är medlemmar i gruppen.
  • Sida: Allt går att dela och gilla. När du gör detta kommer det upp i personers newsfeed beroende på facebooks algoritm / vad personer har för inställningar. Om du har en sida med över 400 gilla-markeringar kan du ”promota” din post för att göra den mer synlig. Detta kostar dock pengar (Facebook 2012e).

Synlighet på andras profiler
  • Profil: Ja/nej. Du kan se vänner, men inte prenumeranter. Facebook rekomenderar dock i mellan åt personer som andra prenumererar på.
  • Sida: Under användares profiler kan man trycka på rutan ”gillar” och se. Värt att nämna är att det finns olika flikar; några större med bilder till, och en ”övrigt”. Detta gör att det kan vara viktigt att fylla i vilken typ av sida du har ifall du passar in i någon av de mer synliga.












  • Grupp: Nej

Vad skall man använda till vad?
Enligt Facebook själva är en sida till för varumärken, kändisar och företag (Facebook, 2012b) och om man tittar på hur de båda fungerar så är det det lättaste verktyget att sprida sitt varumärke med, p.g.a. egen url, statistik (Social Source Commons, 2012), flest möjligheter att få sitt material utdelat på personers newsfeed samt mest synlighet på profiler. 

Grupper är enligt facebook till för små nära kretsar av personer som vill hålla kontakten och dela saker med varandra (Facebook 2012a). Det som grupper skulle kunna ha till fördel gentemot de andra är möjligheten till att skicka ut massinbjudningar/meddelanden till sina medlemmar (Social Source Commons, 2012). Detta fungerar ju dock inte i större grupper som jag nämnde tidigare (Smarty, 2010). Om du vet att du kommer ha stor antal medlemmar finns det nästan ingen som helst anledning till att ha en grupp så länge du inte vill vara mindre synlig.
 
Profiler med möjligheten att prenumereras är enligt facebook (Facebook 2012c) till för journalister, kändisar eller politiskt aktiva. Fördelen med profiler är att man kan välja vem som skall se olika inlägg, så du kan ha både göra inlägg för dina vänner specifikt som inte prenumeranter ser, vilket innebär att du kan både ha den som personlig profil och marknadsföringsverktyg för dig själv (Social Source Commons, 2012). Dock saknar profiler insights.

Källförteckning
Anderson, Meghan Keaney (2012) How Nonprofits Can Use Measurement To Adapt to the Facebook Algorithm Change [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/5jPgs>

Ahmed, Nazly (2011) How to make content visible only to users who Like the FB page [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/lLRmv> [2012-11-25]

Facebook (2012a) Groups [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/WqMGN> [2012-11-25]

Facebook (2012b) Page [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/IVSPP> [2012-11-25]

Facebook (2012c) What is subscribe? [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/zbb5Y> [2012-11-25]

Facebook (2012d) How can I start getting subscribers? [Elektronisk] tillgänglig: <http://goo.gl/AeNPI> [2012-11-26]

Facebook (2012e) Promoted posts [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/GMfxg> [2012-11-26]
Smarty, Ann (2010) 3 Facebook Limitations You as a Marketer Should Be Aware of [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/phw3B> [2012-11-25]

Social Source Commons (2012) Facebook Page vs. Group for Nonprofits [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/Ddbuj> [2012-11-25]

Walter, Ekatarina (2010) A Beginner's Guide to Facebook Insights [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/S1BoL> [2012-11-26]

1 kommentar:

  1. Här är länken till min kommentar:
    http://somethingbreak.blogspot.se/2012/12/samuels-inlagg-om-facebook-inlagg-2.html

    SvaraRadera