På facebook finns det 3 stycken olika
verktyg att marknadsföra dig eller ditt företag. Via en "grupp", via
en ”sida” eller genom en ”profil”
(Social Source Commons, 2012). Varje verktyg fungerar olika bra till
olika mål, och även om de liknar varandra så finns det en hel del
viktiga skillnader. Först och främst tänkte jag gå igenom hur man
skapar dem. Notera
att både sidor och grupper kräver att du har en facebook profil
innan.
Profil
Gå
in på www.facebook.com och
skriv in uppgifterna. För att sen låta folk prenumerera på dig
måste du gå in på ”account settings” och sen meny valet
”subscribers”. Kryssa sedan i rutan där det står ”Allow
Subscribers”. Notera att man måste vara 18 år eller äldre för
att detta skall fungera (Facebook 2012d).
Sida
Gå
in på www.facebook.com/pages
och tryck på create page uppe i högra hörnet. Följ
instruktionerna.
Grupp
Gå
in på www.facebook.com/groups
och sen tryck på ”create group”.
Skillnaderna mellan de olika verktygen:
Hur ansluter sig användarna:
- Profil: Genom att skicka en vänförfrågan som måste accepteras av profilen, eller så väljer man prenumerera/subscribe. Notera att max antal vänner på facebook är 5000 (Smarty, 2010).
- Sida: Man gillar sidan
- Grupp: Beroende på inställningar kan man bara trycka på ”join group” eller så måste man ha en inbjudan
Vem representerar inläggen som
görs:
- Profil: Profilens namn
- Sida: Sidans namn
- Grupp: Den profil som skapade gruppen
Insights/Sidstatestik
Kan användas för att hitta mer
”fans”, se vem och var folk hittar dig, hur många som ser dina
inlägg etc. (Walter 2010).
- Profil: Nej
- Sida: Ja
- Grupp: Nej
Egen URL:
En egen URL innebär att du har
möjlighet att själv bestämma din URL. Detta gör att det blir
lättare att hitta tillbaka till din sida.
- Profil: Ja, t.ex. www.facebook.com/samuel.gottfridsson
- Sida: Ja, t.ex. www.facebook.com/cocacola
- Grupp: Nej, länken genereras av facebook i form av siffror, t.ex. http://www.facebook.com/groups/369327969823927/
Synlighet på facebook:
- Profil: Man måste välja subscribe/prenumerera för att se personens inlägg. Annars ser man bara personen och dess almänna information. Profilen kan också välja vilka poster som skall synas och till vem.
- Sida: Alla kan se. Man kan koda så att endast de som gillar sidan kan se vissa saker (Ahmed, 2011)
- Grupp: Man kan välja om den skall vara öppen eller stängd
Synlighet utanför facebook:
- Profil: Delvis – man kan se allmän information
- Sida: Ja
- Grupp: Nej
Kan skicka ut
meddelanden/inbjudningar till ”medlemmar's” inbox:
- Profil: Ja, till vänner, men inte till prenumeranter
- Sida: Nej
- Grupp: Ja. Dock så går det ej att mass skicka ut efter man överstiger 5000 medlemmar (Smarty, 2010)
källa:
Social Source Commons (2012)
Hur
gilla och dela skiljer sig i på de olika verktygen
Från vad jag har testat själv
har jag kommit fram till följande:
- Profil: Det går att dela/gilla alla inlägg. När man gillar ett inlägg verkar det docka inte komma upp i andras newsfeed. Detta kan dock ha berott på att facebooks algoritm inte prioriterade detta (Anderson, 2012)
- Grupp: I en öppen grupp går det endast dela inlägg som är en länk. Bilder/texter osv. går ej dela. Det går att gilla allt men detta verkar inte dyka upp i andra personers newsfeed så länge de inte är medlemmar i gruppen.
- Sida: Allt går att dela och gilla. När du gör detta kommer det upp i personers newsfeed beroende på facebooks algoritm / vad personer har för inställningar. Om du har en sida med över 400 gilla-markeringar kan du ”promota” din post för att göra den mer synlig. Detta kostar dock pengar (Facebook 2012e).
Synlighet på andras profiler
- Profil: Ja/nej. Du kan se vänner, men inte prenumeranter. Facebook rekomenderar dock i mellan åt personer som andra
prenumererar på.
- Sida: Under användares profiler kan man trycka på rutan
”gillar” och se. Värt att nämna är att det finns olika
flikar; några större med bilder till, och en ”övrigt”. Detta
gör att det kan vara viktigt att fylla i vilken typ av sida du har
ifall du passar in i någon av de mer synliga.
- Grupp: Nej
Enligt Facebook själva är en sida
till för varumärken, kändisar och företag (Facebook, 2012b) och
om man tittar på hur de båda fungerar så är det det lättaste
verktyget att sprida sitt varumärke med, p.g.a. egen url, statistik
(Social
Source Commons, 2012), flest möjligheter att få sitt
material utdelat på personers newsfeed samt mest synlighet på
profiler.
Grupper är enligt facebook till för
små nära kretsar av personer som vill hålla kontakten och dela
saker med varandra (Facebook 2012a). Det som grupper skulle kunna ha
till fördel gentemot de andra är möjligheten till att skicka ut
massinbjudningar/meddelanden till sina medlemmar (Social
Source Commons, 2012). Detta fungerar ju dock inte i
större grupper som jag nämnde tidigare (Smarty, 2010). Om du vet
att du kommer ha stor antal medlemmar finns det nästan ingen som
helst anledning till att ha en grupp så länge du inte vill vara
mindre synlig.
Profiler med möjligheten att
prenumereras är enligt facebook (Facebook 2012c) till för
journalister, kändisar eller politiskt aktiva. Fördelen med
profiler är att man kan välja vem som skall se olika inlägg, så
du kan ha både göra inlägg för dina vänner specifikt som inte
prenumeranter ser, vilket innebär att du kan både ha den som
personlig profil och marknadsföringsverktyg för dig själv (Social
Source Commons, 2012). Dock saknar profiler insights.
Källförteckning
Anderson, Meghan Keaney (2012) How
Nonprofits Can Use Measurement To Adapt to the Facebook Algorithm
Change [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/5jPgs>
Ahmed, Nazly (2011) How to make
content visible only to users who Like the FB page [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/lLRmv>
[2012-11-25]
Facebook (2012a)
Groups [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/WqMGN>
[2012-11-25]
Facebook (2012b)
Page [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/IVSPP>
[2012-11-25]
Facebook
(2012c) What is subscribe? [Elektronisk] Tillgänglig:
<http://goo.gl/zbb5Y>
[2012-11-25]
Facebook
(2012d) How can I start getting subscribers?
[Elektronisk] tillgänglig: <http://goo.gl/AeNPI>
[2012-11-26]
Facebook
(2012e) Promoted posts
[Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/GMfxg>
[2012-11-26]
Smarty, Ann (2010) 3 Facebook
Limitations You as a Marketer Should Be Aware of
[Elektronisk]
Tillgänglig:
<http://goo.gl/phw3B>
[2012-11-25]
Social Source Commons (2012)
Facebook Page vs. Group for Nonprofits [Elektronisk]
Walter,
Ekatarina (2010) A
Beginner's Guide to Facebook Insights [Elektronisk]
Här är länken till min kommentar:
SvaraRaderahttp://somethingbreak.blogspot.se/2012/12/samuels-inlagg-om-facebook-inlagg-2.html