Var syns det?
Om du har grundinställningarna på
Facebook kommer i princip allting du gör på Facebook upp i en
”recent activities” ruta för alla vänner som är i kontakt med
dig. ”Recent activities” är precis som det låter bara saker som
hänt nyligen, och saker försvinner ganska snabbt från den delen
som alltid är synlig (det går visserligen att skrolla ner i den
till äldre händelser). Dessutom är recent activities rutan
förhållandevis liten, och placerad på ett ställe där användare
generellt inte tittar lika mycket (ConversionXL, 2012). Allt som
händer i recent activities kan också komma upp i dina kontakters
newsfeed, som är betydligt mer synligt. Men här kommer långt ifrån
alla händelser upp då Facebook endast väljer ett fåtal utifrån
deras algoritm (Bustos, 2011).
Förutom händelserna som bara kommer
upp i recent activities och ibland i newsfeeden, finns det några som
skiljer sig, nämligen de som också landar på din eller någon
annans timeline. Dessa händelser är om du själv lägger upp något,
om du taggar någon i ett inlägg eller om du delar något. Förutom
att materialet blir mer synligt då, så är det också en större
chans att materialet ligger kvar under en längre tid med tanke på
att en person antagligen inte gör fler saker än vad alla
personer/sidor du följer gör. Det kanske mest intressanta
funktionen för dig som marknadsför är ”dela”. Detta eftersom
det är något som fungerar på nästan alla typer av inlägg och för
att det är det som gör dina inlägg mest synliga på resten av
facebook.
Det som avgör beror på vad personer
har för inställningar på sitt konto (Elliott, 2012) eller vad
Facebooks algoritm för vad som skall hamna i personers newsfeed
bestämmer. Enligt
Linda Bustos (2012) är det endast 0.2% (!) av alla möjliga
uppdateringar som faktiskt är i din newsfeed. Detta innebär att om
du skriver ett inlägg så är risken ganska stor att det inte når
ut till alla som gillar/är dina vänner etc. Det som avgör om det
skall komma upp i någons newsfeed är 4 olika saker:
1.
Samhörighet
Hur
mycket interagerar du med sidan/personen/gruppen? Gillar du deras
inlägg? Besöker du ofta deras sidor? Trycker på deras länkar?
Alltså, hur mycket är du engagerad. Ju mer engagerad du är med
något desto mer av detta kommer du se i din newsfeed.
2.
Vikt
Vad
Facebook tror är mer viktigt för dig. Exempel: Om din kompis
kommenterar på någon annans status som inte är i närheten av ditt
nätverk med kompisar, prioriteras antagligen detta lägre än om din
kompis skulle skriva något till din andra kompis.
3.
Tid
Hur
gammalt är inlägget? Facebooks algoritm prioriterar nyare inlägg,
och inläggen blir allt mindre relevanta ju äldre de blir (Bustos
2012)
4.
Populäritet
Enligt
Megan Keaney Anderson (2012) ändrade Facebook nyligen sin algoritm.
Den tar också numera in hur andra reagerar på dina poster. Är det
mycket klickningar? Gillar/delar många den? Finns det någon negativ
feedback (t.ex. någon raporterar din post)? Detta skedde i samband
med att Facebook introducerade ”promoted posts”. Enligt Facebook
själva har inget förändrats (Facebook, 2012), men enligt Anderson
(2012) har sidor på senaste noterbart tappat spridning. Promoted
posts innebär att man betalar för att få mer spridning på sina
poster (Facebook, 2012). Hon menar dock att det går att få samma
spridning fortfarande om man bara tänker på innehållet.
Källförteckning
Anderson, Meghan
Keaney (2012) How Nonprofits Can Use Measurement To Adapt to the
Facebook Algorithm Change [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/5jPgs>
Bustos, Linda (2011) EdgeRank: How Facebook Determines What
Appears in the News Feed [Elektronisk] Tillgänglig:
<http://goo.gl/vklEX>
[2012-11-30]
ConversionXL
(2012) 10 Useful Findings About How People View
Websites [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/yLufE>
[2012-11-27]
Elliott,
Amy-Mae (2012) How to Fine Tune Your Facebook News Feed Like a
Boss [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/kLGs6>
[2012-11-25]
Facebook
(2012e) Promoted posts
[Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/GMfxg>
[2012-11-26]
Wikipedia,
The Free Encyclopedia
(2012) Facebook [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/1IYXo>
[2012-11-15]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar