måndag 3 december 2012

Marknadsföring på facebook – spridning inom facebook

På Facebook sätter du dig i kontakt med olika saker, t.ex. genom att bli vän med någon eller att gilla en sida. Denna vän eller vad det nu är får du sedan uppdateringar av när denna utför saker, t.ex. lägger upp ett foto, skriver något osv. Med hjälp av detta kan du alltså hålla dig uppdaterad på det du bryr dig om. Förutom att se det folk lägger upp själva kan du också se när folk interagerar med någon annans material. På detta sätt kan du då som t.ex. ett företag med en Facebook sida, sprida dig vidare. Ett exempel på detta är om min vän gillar en uppdatering från coca-colas Facebook sida, så kan jag också se detta (Wikipedia, 2012) och då kanske jag om inlägget intresserar mig också gillar deras sida.

Var syns det?
Om du har grundinställningarna på Facebook kommer i princip allting du gör på Facebook upp i en ”recent activities” ruta för alla vänner som är i kontakt med dig. ”Recent activities” är precis som det låter bara saker som hänt nyligen, och saker försvinner ganska snabbt från den delen som alltid är synlig (det går visserligen att skrolla ner i den till äldre händelser). Dessutom är recent activities rutan förhållandevis liten, och placerad på ett ställe där användare generellt inte tittar lika mycket (ConversionXL, 2012). Allt som händer i recent activities kan också komma upp i dina kontakters newsfeed, som är betydligt mer synligt. Men här kommer långt ifrån alla händelser upp då Facebook endast väljer ett fåtal utifrån deras algoritm (Bustos, 2011).

Förutom händelserna som bara kommer upp i recent activities och ibland i newsfeeden, finns det några som skiljer sig, nämligen de som också landar på din eller någon annans timeline. Dessa händelser är om du själv lägger upp något, om du taggar någon i ett inlägg eller om du delar något. Förutom att materialet blir mer synligt då, så är det också en större chans att materialet ligger kvar under en längre tid med tanke på att en person antagligen inte gör fler saker än vad alla personer/sidor du följer gör. Det kanske mest intressanta funktionen för dig som marknadsför är ”dela”. Detta eftersom det är något som fungerar på nästan alla typer av inlägg och för att det är det som gör dina inlägg mest synliga på resten av facebook.

Vad avgör om dina inlägg kommer upp i personers newsfeed?
Det som avgör beror på vad personer har för inställningar på sitt konto (Elliott, 2012) eller vad Facebooks algoritm för vad som skall hamna i personers newsfeed bestämmer. Enligt Linda Bustos (2012) är det endast 0.2% (!) av alla möjliga uppdateringar som faktiskt är i din newsfeed. Detta innebär att om du skriver ett inlägg så är risken ganska stor att det inte når ut till alla som gillar/är dina vänner etc. Det som avgör om det skall komma upp i någons newsfeed är 4 olika saker:

1. Samhörighet
Hur mycket interagerar du med sidan/personen/gruppen? Gillar du deras inlägg? Besöker du ofta deras sidor? Trycker på deras länkar? Alltså, hur mycket är du engagerad. Ju mer engagerad du är med något desto mer av detta kommer du se i din newsfeed.

2. Vikt
Vad Facebook tror är mer viktigt för dig. Exempel: Om din kompis kommenterar på någon annans status som inte är i närheten av ditt nätverk med kompisar, prioriteras antagligen detta lägre än om din kompis skulle skriva något till din andra kompis.

3. Tid
Hur gammalt är inlägget? Facebooks algoritm prioriterar nyare inlägg, och inläggen blir allt mindre relevanta ju äldre de blir (Bustos 2012)

4. Populäritet
Enligt Megan Keaney Anderson (2012) ändrade Facebook nyligen sin algoritm. Den tar också numera in hur andra reagerar på dina poster. Är det mycket klickningar? Gillar/delar många den? Finns det någon negativ feedback (t.ex. någon raporterar din post)? Detta skedde i samband med att Facebook introducerade ”promoted posts”. Enligt Facebook själva har inget förändrats (Facebook, 2012), men enligt Anderson (2012) har sidor på senaste noterbart tappat spridning. Promoted posts innebär att man betalar för att få mer spridning på sina poster (Facebook, 2012). Hon menar dock att det går att få samma spridning fortfarande om man bara tänker på innehållet.

Källförteckning
Anderson, Meghan Keaney (2012) How Nonprofits Can Use Measurement To Adapt to the Facebook Algorithm Change [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/5jPgs>

Bustos, Linda (2011) EdgeRank: How Facebook Determines What Appears in the News Feed [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/vklEX> [2012-11-30]

ConversionXL (2012) 10 Useful Findings About How People View Websites [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/yLufE> [2012-11-27]

Elliott, Amy-Mae (2012) How to Fine Tune Your Facebook News Feed Like a Boss [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/kLGs6> [2012-11-25]

Facebook (2012e) Promoted posts [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/GMfxg> [2012-11-26]

Wikipedia, The Free Encyclopedia (2012) Facebook [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/1IYXo> [2012-11-15]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar