fredag 21 december 2012

Kommentat till Caroline, tjänst B inlägg 2 om Twitter

Hej Carro! :)
 
Här kommer min kommentar till ditt andra inlägg om Twitter ”TWITTERS FUNKTIONER, FÖRDELAR OCH NACKDELAR”.

Jag gillar att du använt bilder. Bilder drar till sig mer uppmärksamhet än text (Kessler, 2012) och gör att man kommer ihåg saker lättare (SkillsToolbox, 2010). För mig personligen blir det också mycket lättare att förstå vad saker innebär och var man hittar dem snarare än om man beskrivit allt det med text. Fördelen med Facebook album är också att man kan ett bläddrande bildspel samtidigt som du kan läsa texten, till skillnad från vad man kan göra från på t.ex. blogspot (Blogger, 2012).

Jag tycker också det är bra att du har källförteckning på varje sida, för att om jag då vill läsa eller kontrollera en källa underlättar detta mycket då att ta sig till sista sidan är lite krångligare än att t.ex. skrolla ner till slutet av en bloggpost.

Jag undrar lite över din titel, då jag hittar inga nackdelar med Twitters funktioner i din text. Samtidigt känns det inte som om du vill skriva så mycket om fördelar och nackdelar, utan snarare om hur sakerna fungerar och vad de gör, så mitt förslag hade varit att bara ändra titeln till något annat.

På bild 3 skriver du ut vad fördelarna av att det är en 140-ords gräns. Något jag tycker hade varit intressant är att ha någon annans åsikt om detta, finns det inget negativt i 140 tecken? T.ex, Lee Pender (2011) tycker att Twitter snarare förstör det engelska språket med alla förkortningar folk använder. Han skriver också att enligt honom är något som får plats på 140 tecken inte är tillräckligt intressant att ens läsa om.

En liten detalj på bild 3 är också att länken till källan inte fungerar, då den verkar ha bestämt sig för att inte hela din länk skall räknas som en länk.

Jag tycker du tar upp relevanta och intressanta verktyg till Twitter. Med dessa känns det som om man kan göra mycket mer med Twitter än vad man kunnat göra från början. Jag tittade runt lite på olika sidor som rekommenderade Twitter applikationer (Marrouat, 2012) och kunde inte hitta något jag direkt kände att ”detta borde definitivt varit med!”, så bra val av verktyg! Överlag tycker jag du har beskrivit tydligt och fått med det som är relevant. :)

Källförteckning

Pender, Lee (2011) 5 Reasons Why I Hate Twitter [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/nDpjZ> [2012-12-20]

Marrouat, Cendrine (2012) 23 must have Twitter tools to boost your online presence [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/gZjtE> [2012-12-20]

Kessler, Sarah (2012) Facebook Timeline Changed the Way We See Brand Pages; Here's How
[Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/GyIhx> [2012-12-20]

SkillsToolbox (2010) Pictures vs words [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/jRFuv> [2012-12-20]

Blogger (2012) Blogger [Elektronisk] Tillgänglig: <http://www.blogger.com/home> [2012-12-20]

1 kommentar:

  1. Tack för kommentaren! Vad roligt att du tyckte det fungerade bra med bilder och text sådär bredvid varandra. Jag var osäker på om det var bra eller inte. =)

    Jag tycker det du skriver är väldigt relevant, du tar upp flera saker som jag själv inte tänkt på så mycket. Du säger att jag inte skrivit så mycket om fördelar och nackdelar, vilket jag först tyckte lät konstigt, men när jag läser igenom texten igen ser jag att det faktiskt är något jag har missat till stor del. Jag vet att jag hade källor med fördelar och nackdelar vad gäller användningen av Twitter och liknande, men detta måste ha fallit bort. Jag kan se att jag använt ordet "fördel" flera gånger, men jag borde definitivt haft med mer om det. Vad gäller nackdelar är det främst i slutet där jag tar upp fejkföljare, men eftersom jag inte skrivit ordet "nackdel" blir det inte så tydligt.

    Ja, jag ser att länken inte fungerar som den ska. Jag får kika på det och se ifall det går att fixa. Bra att du uppmärksammade detta! =)

    Tack igen för kommentaren, jättekul att du tog dig tid att läsa och kommentera. Du verkar ha lagt ned tid på att leta fram fler källor som stödjer det du säger och det tycker jag är väldigt trevligt.

    God jul! :D och lycka till med essän.

    SvaraRadera