tisdag 25 december 2012

Anledningar till att ha en blogg på ditt företag, och hur du får mest ut av dem

SEO – Search Engine Optimimization
En av de mest grundläggande fördelarna med att ha en blogg är att den ger en bättre sökmotoroptimering, dvs. resultat på t.ex. google rankas högre. Det hjälper dig därmed att bli hittad när folk söker efter ditt företag eller produkter. Dessutom så blir det fler sidor som kommer upp på sökmotorernas sidor (Sherwood, 2011) samt att google älskar nytt innehåll (Bullas, 2009)

Mer trafik till din hemsida
Förutom att du får mer trafik från att fler hittar till din sida från sökmotorer, så ger bloggning också en anledning till att besökare skall återvända till din sida. Enligt Greg Sherwood (2011), CEO på Denver Business Center, så har företag med bloggar i staden Denver 55% mer trafik än de utan. Han skriver också att företag med runt 20 bloggar per månad är också de som får mest ut av bloggning.

Tillit
En blogg kan bygga upp tillit från dina kunder. Företag med bloggar uppges vara generellt mer trovärdiga än de som inte gör det är. (Setrap, 2011). Detta beror självklart också på vad man skriver. Det man bör lägga upp på en blogg för att skapa tillit bör vara autentiskt, transparent (Suster, 2010) och hjälpfullt. Se från dina kunders perspektiv (Sheridan, 2010). Lägg upp saker som är hjälpfulla och ser ut som att vara skrivit av en vanlig människa. Var inte bara ett stort företag som skriver om hur bra allting dom gör är. Svara och kommentera på det folk skriver (Suster, 2010).

Förbättra ditt företag
Om du får folk till att kommentera kan du också få en hel del nyttig feedback vilket kan leda till att du kan förbättra din produkt eller annan del av ditt företag. Du kan också se vad folk är intresserade av i dina produkter (Satrap, 2011).

Sälj mer
Med dagens teknik kan du se vilka det är som besöker din sida. I och med att du får fler sidor på din hemsida med en blogg (vilket kanske inte hade så många innan?) kan du också med hjälp utav analys verktyg få en bättre indikator om vilka som är mest potentiella kunder. T.ex.vilken av dessa två kunder är mest beredd att köpa något: den som tittade på 30 av dina sidor, eller den som tittade på 3? (Sheridan, 2010)

I en undersökning gjord utav HubSpot frågade de sina kunder hur mycket deras bloggar som forskade kring deras produkter påverkade deras köpbeslut, där hela 71% svarade att det påverkade något eller mycket (Sherwood, 2011).

Visa vem du är
Bloggen är det perfekta stället att visa vem du är, och visa att du är kunnig inom ditt område. Vad skiljer dig från dina konkurrenter, hur beter sig ditt företag i olika situationer osv. (Sherwood, 2011).

Källförteckning

Bullas, Jeff (2009) 7 reasons why companies should blog [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/7f1oO> [2012-12-25]

Sheridan, Marcus (2010) 5 reasons your business should be blogging [Elektronisk] Tillgänglig:
<http://goo.gl/OIoTT> [2012-12-25]

Sherwood, Greg (2011) Why successful companies use blogs to grow their business [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/4quVr> [2012-12-25]

Suster, Mark (2010) HOW TO: Create a successful company blog [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/qpHUj> [2012-12-25]

Satrap D (2011) The importance of blogging in online marketing [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/1EsTn>

1 kommentar:

  1. Kommentar till Inlägg 1 om verktyg 3:
    Jag tycker du har väldigt bra med källor rätt igenom. Du tar upp mycket bra om bloggens historia och en stor kategori som är politiska bloggar, men jag tycker att du borde ta upp dagboksbloggar/personliga bloggar också. Då flera av dem har flera hundratals läsare per dag (bloggportalen 2013).

    Källor:
    Bloggportalen (2013) Mest besökta proffsbloggar. [Elektronisk] Tillgänglig: [2012-01-06]


    Kommentar till Inlägg 2 om verktyg 3:
    Väldigt bra andledningar till att ha en blogg, och bra med källor. Jag har hittat två bra olika alternativ hur företag kan marknadsföra sig med hjälp av bloggar (Andersson mfl. 2012).

    Ett alternativ (som jag tycker du har tagit upp under ”Tillit) är att ett företag har en blogg som representerar företaget påexempelvis deras hemsida. Här kan företaget skriva om nyheter i butiken ellertips på vad konsumenterna kan köpa till diverse högtider och liknande. På dettasätt kan nya kunder lockas till butiken.

    Ett annat alternativ (som jag tycker är ett bra alternativ som du kan skriva om) är att företag skickar ut produkter till kända bloggare, som i sin tur publicerar inlägg om produkterna, och länkar till företagets blogg, så alla deras läsare och följare ser produkten. Detta kan dock vara en risk då bloggaren kan välja att recenseraföretagets produkt negativt istället för positivt.

    Varför jag tycker du ska skriva om detta är för att marknadsföringen blir mer trovärdig med detta alternativ. Eftersom konsumenterna för höra om företaget från en annan människa, istället för enmänniska som har en direkt koppling till företaget (Horton 2003).

    Källor:
    Andersson, Märta, Florentin, Helena. (2011) Bloggar som marknadsföringskanal - Enstudie om produktplacering. [Elektronisk] Högskolan i Borås, vetenskap för profession.Tillgänglig: [2012-11-15]

    Horton, J.L (2003). Marketing and Blogs: What works. [Elektronisk] Tillgänglig:[2012-12-14]

    SvaraRadera